Bakken en braden op de eilanden

28 januari 2014 - Koh Lanta, Thailand

Koh Lipe

Vroeg op! Om 5.45u werden we opgehaald bij ons Guesthouse. Vanuit Chiang Mai vlogen we maar voor €30,- naar het meest zuidelijke vliegveld in Thailand, Hat Yai. Inmiddels zijn we er ook achter waarom het zo goedkoop is… In het Zuiden van Thailand, met de grens van Maleisië, wonen veel Moslims. Blijkbaar wordt er én nog steeds gevochten tussen Maleisië en Thailand vanwege stukken land op het grensgebied en ook de Islam is daar een gevoelig punt. Waar het op neer komt, is dat er gedurende de jaren al vele (bom) aanslagen zijn gepleegd in het stadje Hat Yai en omliggende steden. Tja, dat wisten we uiteraard niet… Maar ach, we zullen wel zien hoe veilig het er is. Volgens internet is het al meer dan een jaar erg rustig daar. Na een prima vlucht van 2 uur, een taxirit van 1,5 uur en een boottocht van 2 uur kwamen we dan eindelijk aan op Koh Lipe. Een prachtig klein eiland, met helderblauw water, witte stranden en palmbomen. Paradijs dus! Ze noemen het ook wel de Maldiven van Thailand.

Na een uur zoeken hadden we eindelijk een betaalbaar resort gevonden. De gemiddelde prijs van de resorts was vanaf 3000 thaise baht, zo’n €70. Dat is voor ons echt boven ons budget, gezien onze gemiddelde slaapplek door de maanden heen zo’n €15,- kostte. Sowieso is alles op dit eiland minimaal het dubbele van wat het normaal in Thailand kost.

Drie dagen hebben we helemaal niets gedaan, behalve eten, slapen, bakken en braden, drankjes doen en rond lopen over het strand en het eiland. Na die 3 dagen hadden we het ook wel gezien op dit eilandje. Dit is net iets te klein voor ons, dus dan maar eerder naar Koh Lanta. Die middag hebben we nog wel goed gevierd met een mooie zonsondergang en gezelschap van 3 jonge honden die ons overal volgde, zelfs de zee in.

Koh Lanta
We zijn er, Koh Lanta! Na 5 uur lang op en neer gebounced te zijn op een speedboot was het fijn om weer een voet op vaste land te zetten.
Een van de redenen waarom we naar Koh Lanta wilden, is omdat hier een goede dierenorganisatie zit waar we vrijwilligerswerk konden gaan doen. Maar eerst rust en relaxen, dus op zoek naar een fijn resort voor de komende 10 dagen voordat we de gekte van Bangkok weer ingaan.
Al snel hadden we een super resort gevonden aan een rustig strand, mooie bungalows met uitzicht op de zonsondergang en ontzettend vriendelijk personeel. Vrolijke eigenaren en de meest vrolijke bediening. We snappen wel dat ze de hele dag vrolijk zijn, gezien ze ook in de ochtend al beginnen met een “happy sigaretje of waterpijp”. De 3 dagen erna hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan, behalve: opstaan, ontbijten, bakken en braden op het strand, lezen, zwemmen, lunchen, bakken en braden op het strand, lezen, zwemmen, zonsondergang kijken, dineren en slapen. Oja en de hele dag door toepen! Inmiddels staat het 13 voor Lars en 1 voor Nien. Maar daar zullen we maar niet verder over uitweiden.

Op dag 4 kwam daar (een beetje) verandering in. We raakte aan de praat met twee gezellige Nederlanders uit Zwolle, Björn en Chiel. En al gauw bleven we praten! Samen met hen zijn we die avond gezellig wat drankjes gaan doen bij een so called beach party. Erg gezellig! Met hen zijn we zo’n 4 dagen opgetrokken. Dit bestond ook met name uit bakken en braden, veel kletsen, spelletjes doen, lekker eten en vooral veel lachen. Helaas hadden ze genoeg van ons na 4 dagen en zijn ze naar een ander eiland gevlucht ;) Gelukkig hebben we wel afgesproken om elkaar weer in Nederland op te zoeken om Zwolle en Eindhoven onveilig te maken.

Koh Lanta Animal Welfare
Eindelijk was onze luiheid een beetje voorbij en besloten we naar de dierenopvang te gaan, Koh Lanta Animal Welfare. Een van de belangrijkste redenen voor ons om naar Koh Lanta te gaan. Dit is een organisatie op Lanta die zich inzet voor het welzijn van honden en dieren op het eiland. Het is een mooie locatie met goede faciliteiten zoals dierenartsen en verzorgers, allemaal op vrijwillige basis. Ze vangen de dieren op, zorgen ervoor dat ze opgelapt worden indien nodig, geven ze de benodigde injecties, chippen ze en zorgen ervoor dat de dieren daar kunnen leven. Het belangrijkste doel van de organisatie is nog steeds de sterilisatie van de dieren, zodat er niet nog veel meer dieren bijkomen op het eiland. En dit doen ze met succes! Daarnaast zijn ze ook erg succesvol in de adoptie van de honden en katten. Ieder jaar worden er vele honden en katten door toeristen van over heel de wereld geadopteerd. Op het eiland hebben de dieren nu dus een kans en een thuis, maar ook over de rest van de wereld. Wat een toppers daar! De eerste dag hebben we met name geknuffeld met de katten en de kittens. Er lopen zo’n 50 katten rond en zo’n 50 honden. Dus knuffelen met de katten en daarna zijn we gaan wandelen met een hondje, Deliluh. Deze dame heeft alleen geen al te beste tijd gehad en was dus erg bang voor ons. Hoe langer we met haar gingen lopen, hoe beter het wel ging maar ze bleef helaas angstig.

De dagen erna zijn we iedere dag terug gegaan om te knuffelen en te spelen met de katten en om de honden uit te laten. Daarnaast hebben we veel gekletst met de vrijwilligers die daar “wonen” en de manager Dave. Ze hebben ons iedere dag over proberen te halen om een katje of een hond te adopteren, maar helaas zijn de kosten voor ons te hoog om ze naar Nederland te krijgen. Europa heeft namelijk nogal strikte regels m.b.t het invoeren van dieren uit andere werelddelen. Hopelijk kunnen we in de toekomst wel via hen een katje en een hond adopteren als onze spaarrekening weer op orde is. Ze staan in ieder geval bij ons op nummer 1!

Eiland verkennen
Van die luie kont af! We moesten in ieder geval het eiland rond gereden hebben om het te verkennen. We kunnen Koh Lanta niet verlaten zonder dat we meer delen van het eiland bekeken hebben. Dus de scooter op en rondrijden maar. Het eiland is echt een prachtig eiland met mooi regenwoud, prachtige stranden en een mooie blauwe zee eromheen, maar zo ontzettend toeristisch. Bijna ieder strand is bezet en omringd door resorts, hotels en appartementen. Zelfs het oude stadscentrum is één grote toeristische attractie met alleen maar dezelfde rotzooi die verkocht wordt in de winkels. En op de weg zie je vrijwel alleen maar toeristen rijden. Dit in tegenstelling tot onze ritten in Laos en Noord Thailand waar bijna niemand op de weg is. Drie uur rijden was dan ook wel genoeg en vooral de hitte begon parten te spelen.  Snel nog even langs de dierenopvang en daarna een duik in de zee!

Bangkok
De hoofdstad stond nog op de planning voor onze laatste paar dagen van onze reis. Hier zouden we nog de mensen uit Vientiane ontmoeten en Chris, een vriend van Lars. Vanwege de protesten en de agressieve sfeer hebben we besloten het niet op te zoeken en op Koh Lanta te blijven. Woensdagavond vliegen we vanuit Krabi direct op het vliegveld van Bangkok om vervolgens in de nacht van woensdag op donderdag richting Nederland te vliegen.

Bedankt!
Lieve mensen, we hopen dat jullie een beetje hebben genoten van onze avonturen de afgelopen 4 maanden. Wij hebben zeker genoten samen van alle mooie dingen die we hebben meegemaakt. We vertrekken dan ook met een enorm dubbel gevoel. Een verdrietig gevoel omdat we nog veel meer mee willen maken en dit hoofdstuk voor nu af moeten sluiten. Een blij gevoel omdat we iedereen die we gemist hebben weer gaan zien!

Dank je wel voor alle leuke en lieve berichten. Ze staan voor altijd opgeslagen bij ons reisverslag. Bedankt ook voor alle steun van onze lieve ouders, broers, schoonzussen, familie, vrienden en vriendinnen en collega’s.

Bedankt!

1. Neis:
    28 januari 2014
    GENIET nog even en alvast een hele goede reis!!! X
  2. Kay F.:
    28 januari 2014
    Jullie bedankt voor de prachtige verhalen. Geniet er nog even van en tot snel! Kunnen we gaan genieten van de verhalen en foto's in real life
  3. Hans Annink:
    28 januari 2014
    Geniet er nog lekker even van en denk even terug wat jullie allemaal beleefd hebben. Dit pikt jullie niemand meer af. Wens jullie alvast een goede terug reis toe.
  4. Niki:
    28 januari 2014
    O wat vliegt de tijd toch! Ik heb genoten van de verhalen en leuk om een beetje met jullie mee te reizen. Voor nu een hele goede reis en ik zie je woensdag!
  5. De oudjes:
    28 januari 2014
    Tot donderdag op Schiphol !!
  6. Jeroen:
    28 januari 2014
    Ik heb alle verhalen/fotos gelezen :) Prachtige reis volgens mij.. tot binnenkort op de fiets :) goeie reis !!
  7. Ans en Jos van Dordrecht:
    28 januari 2014
    We hebben genoten van jullie reisverhalen en foto's. Prachtig geschreven,wat hebben jullie veel gezien en beleefd. Een hele goede terugreis.